Televizijski
film Lovac protiv topa iz 1986.
godine jedan je od retkih iskoraka Siniše Pavića u domen savremenog trilera.
Međutim, ovaj televizijski rad je deo jednog šireg okvira - Četiri jahača Jugokalipse. Naime, tokom
osamdesetih postoje četiri ostvarenja koja su upozoravajuće prikazivala
delovanje ekstremističke emigracije na razbijanju Jugoslavije.
Već
1984. godine Miki Stamenković snimio je Opasni
trag, priču o obračunu Službe državne bezbednosti sa kosovskim
separatistima. Sledeće 1985. snimljen je Brisani
prostor, serija koja blago fikcionalizuje slučaj ubacivanja ustaša da dižu
ustanak u Hercegovini. 1986. izašao je Lovac
protiv topa a 1987. Mesto susreta
Beograd u kome je obrađen zapadni lanac izvlačenja pravoslavnih relikvija i
prodaje na zapadnim tržištima.
Izuzev
u poslednjem naslovu, u prva tri glavni likovi bili su agenti Službe državne
bezbednosti. Ipak, najbliže upečatljivom liku od krvi i mesa sa kojim se može
identifikovati publika došao je maestro Siniša Pavić, čiji opus – i to ne smemo
zaboraviti – čini i serija Otpisani.
Lovac protiv topa prikazuje klasičan sistem
regrutacije posrnulih mladih ljudi u svet političkog esktremizma. Priča počinje
kao slučaj mladog hrvatskog džeparoša, hapšenog zbog pevanja ustaških pesama u
SFRJ, koji polako biva zaveden i korumpiran da postane ustaški terorista. Tokom
prvog ulaska u zemlju sa nemačkim pasošem i identitetom, namiriše ga DBovac koji ordinira u letovalištu koje posećuju
stranci i počinje akcija konstatovanja da li je reč o ubačenom elementu. Kada ga ubace drugi put sa još novijim
identitetom, cilj mu je da podmetne nekoliko bombi koje bi stvorile strah,
upropastile turističku sezonu, smanjujući devizni priliv SFRJ.
Uprkos
tome što priču započinje radikalizovani džeparoš, glavni junak je agent Službe kome
upoznajemo i privatni život koji je naravno ozbiljno narušen akcijama vezanim
za očuvanje državne bezbednosti.
U
trilerskom pogledu, Pavićev scenario je korektan, u pojedinim aspektima čak i
duhovit. Milan Štrljić je vrlo neposredan u izlaganju lika mladog DBovca koji
je vrlo brzo raskrinkao slučaj ali mu šef ne veruje. U ovom detalju, Pavić
pokazuje da je dobro savladao lekcije iz američkih filmova, da su starešine
često trome u rezonovanju ali da gledalac uvek može verovati u onog malog čoveka u Službi koji je neiskvaren
i bori se za pravdu. Nekoliko životnih
situacija donosi i Pavićev srdačni narodni humor, recimo sukob Štrljićevog
DBovca i lokalnog Galeba koji mu
ometa istragu, u interpretaciji Aljoše Vučkoviča, ili rasejanost agenta u
scenama porodičnog života kada recimo zaboravi da pokupi dete iz obdaništa, u
kome mu suprugu igra Jelica Sretenović.
Zanimljiv
detalj je da se mladi Tihomir Stanić pojavljuje u jednoj od epizodnih uloga. On
je na neki način kopča televizijskog filma Lovac
protiv topa sa bezbednosnim diptihom Ubice
mog oca – Državni službenik u
produkciji Predraga Antonijevića.
Više
od trideset godina kasnije, vraćamo se na teren Službe. Ona je sada promenila
ime i zove se Bezbednosno informativna agencija a glavni junak serije Državni službenik je Lazar Stanojević,
operativac koji se možda tek rodio kad je emitovan Pavićev rad. U međuvremenu
je televizija sazrela, agent iz Lovca
protiv topa je bio u pravu, letovališta gde su naši operisali sada su u
drugoj državi, ali i dalje su na zadatku.
Ako
se aktuelni period Zlatnog doba
televizije može definisati kroz jednu osobinu onda je to svakako tematska
okrenutost serija porodici. Kao da većina značajnih serija ove epohe, zvanično
otvorene Sopranovima pokušava da nam
kaže da čime god da se bavite, bilo da ste mafijaš, sovjetski tajni agent
prerušen u američkog građanina, vitez iz vremena koje se nikada nije desilo ili
superheroj, ne možete pobeći od porodice i problema koja ona nosi za svakoga od
nas.
Zato
je Državni službenik pre svega serija
o porodici. O junacima koji pokušavaju da odvoje svoj uzbudljivi poslovni život
od privatnog, serija o očevima i sinovima, o tome šta se od greha predaka
prenosi na potomke, ali iznad svega serija o ženama koje moraju ostati jake u
muškom svetu naseljenom opasnim momcima koji nikako da odrastu.
Glavni
junak je mladi čovek kroz čije ćemo lično sazrevanje i transformaciju u prvoj
sezoni pokušati da predstavimo svu složenost zadataka kojima su na svakodnevnom
nivou bave agenti tajne službe i cenom koju plaća njihov lični mir. Veliko je
zadovoljstvo imati Milana Marića u toj ulozi kao izuzetno harizmatičnog,
darovitog i pre svega promišljenog glumca koji se dobro nosi sa svim slojevima
koje donosi Lazarev lik.
Kad
je reč o protivnicima, u filmu SB zatvara
krug iz 1974. imali smo neku urotu amorfne strane sile i ekstremista iz
naše emigracije. Isto je bilo i u Lovcu
protiv topa. U Državnom službeniku neće
biti ustezanja. Naša publika će moći da uživa u direkntim dvobojima srpskih
agenata sa stranim kolegama iz tradicionalnih i poznatih skraćenica sa tri
slova a ako gledanost omogući da bude još sezona, svakako da ćemo proširiti
repertoar tih duela.
Prikaz
geopolitičke situacije dat je bez ustezanja, vrlo je aktuelan i serija će u
nekim epizodama delovati kao da gledate direktan prenos svakodnevice. Smatram
da je bilo vreme da se okuražimo i da više neprijatelje i strane aktere ne
prikazujemo uopšteno i bez imena.
Za
razliku od kolega pre tačno 33 godine, voleo bih da ovoga puta uradimo posao do
kraja i da naš agent zaokruži sliku srpskog obaveštajca koja će ući u popularnu
kulturu i stati uz rame sa već definisanom ikonografijom koju su druge
kinematografije izgradile o svojim junacima.
Lazar
Stanojević je lik koji kao i svi mi gleda Džejmsa Bonda na ekranu i zabavlja se,
ali Džeka Bauera može da sretne u nekoj mračnoj uličici, a Keri Metison u
čekaonici Doma zdravlja ispred Dispanzera za mentalno zdravlje, i nema čega da
se stidi.
Dimitrije Vojnov
(tekst prvobitno objavljen u dodatku Blica Pop & kultura)
Нема коментара:
Постави коментар